mammatilltheodore

Alla inlägg under december 2013

Av Ida - 10 december 2013 21:43

Ikväll har jag gjort vit chokladfudge :)

Av Ida - 10 december 2013 20:26

idag har vi varit ute å gått som vanligt    men idag var det varmt att gå, nästan plus å lite lätt regn så snön blev tung kramsnö   men men bara mer träning   vi gick som vanligt över slussen och där var det beckmörkt som natta   


 





 

Av Ida - 10 december 2013 12:44

idag har Theodore fått palsternacka med bröstmjölk till lunch   han tyckte inte riktigt att det var lika gott som gröt   men han åt upp det iallafall  




 

Av Ida - 9 december 2013 20:20

Nu har jag skrivit av receptet   

 

Saffransgifflar

Saffrans deg

-          100g smör

-          50g jäst

-          3dl mjölk

-          1 ägg

-          1dl kesella

-          1 dl socker

-          ½ tsk salt

-          Ca 11dl vetemjöl

Fyllning

-          150g smör (rumstempererat)

-          1dl florsocker

-          2msk vaniljsocker

Men jag skulle göra dubbel av fyllning

Topping

-          1ägg till pensling

-          Smält smör

-          Strösocker


Gör så här

  1. Smula jästen i en bunke
  2. Smält smöret i en kastrull tillsammans med saffran, tillsätt sedan mjölken och värm till 37ograder
  3. Lös jästen i degspadet
  4. Tillsätt ägg, kesella, socker, salt och det mesta av vetemjölet. Arbete till en smidig deg, gärna i en köksmaskin. Degen ska vara så smidig att den släpper bunkens kanter
  5. Låt degen jäsa övertäckt till dubbel storlek, 30-40 minuter
  6. Blanda ihop alla ingredienser till fyllningen till en jämn smet (skulle göra dubbelsats)
  7. Arbeta degen på mjölat bakbord
  8. Dela degen i två. Kavla ut dem till två avlånga kakor och bred på smörfyllningen
  9. Skär trianglar av degen, ungefär 7cm breda och rulla ihop dessa till gifflar. Börja rulla från den breda änden
  10. Lägg gifflarna på plåt klädd med bakplåtspapper och låt jäsa övertäckta i 30min
  11. Pensla med uppvispat ägg och grädda gifflarna mitt i ugnen i 250oC i ca 8min
  12. Låt gifflarna svalna och doppa dem i strösocker

Kart =)




 

Av Ida - 9 december 2013 19:29

så här har Theodore låtit hela dagen    (dom första 30sek behöver man inte se på men jag kunde inte klippa bort de ;))






 
 

Av Ida - 9 december 2013 14:21

i fredags när vi kom till kusinerna så lekte vi med Knut   efter ett tag så åkte Andreas iväg en sväng och jag blev kvar med 4 små ungar   tur jag hade Knut som hjälpte mig jag skulle få Theodore att somna ute i vagnen och han var så söt så han hjälpte mig medan jag tog hand om Agnes och William inne När Theodore somnat så lagade Knut kycklingsoppa åt oss och det var super god efter en stund så kom Andreas hem och började laga pizza med ungarna...han tyckte inte om kycklingsoppan sen kom Lisa hem ny friserad i håret


 


efter middagen så blev det bad för alla kusiner


 


sen på kvällen så blev det mys till idol det blev fika som Lisa bakat och nybakta bauta lussekatter


 


på lördagen så åkte vi på en road trip och den ledde oss till G-kås i Morjärv och där inne så blev det mycket lek och bus både bland barnen och dom vuxna   


 


när vi åkte därifrån så åkte vi till Töre och stannade på shell för att ta en korv


 


sen blev det att åka till morfar för lite lek och middag


 


vi fick köttsoppa till middag efter maten så föll vi 'köttsopps koma'    och när katten är borta så dansar råttorna på bordet.....

när vi vaknat ur koman så åkte vi en sabbis till mormor


 


sen på kvällen så blev det lördags mys med götta och pepparkakor och film hos systeryster


 


på söndagen när vi skulle säga hej då så möttes vi av 2 stycken arbetare på djuptjärn   dom hade fullt upp med att gräva och köra bort jorden...


 


påvägen hem så stannade vi i den där otäcka staden Skellefteå för att äta lita granna...Theodore tyckte pappas dricka var mycket intressant vi gjorde även ett snabb stopp hos morbror Rikars som fyllde år dagen innan


 




 

Av Ida - 8 december 2013 11:39

Nu beger vi oss hemåt...vi lämnar -21grader och hoppas på lite varmare hemma ;)

Av Ida - 7 december 2013 20:56

hipp hipp hurra!! idag fyller morbror Rikard år     


 





 

Presentation


Heter ida och bor i övik å är 31år. bor med min sambo Emil å våran son Theodore =)

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards